1/11 – 29/11 2008

Inspirationskilden er Marcel Duchamps tekst ‘The Creative Act’ fra 1957, der er et forsøg på at indtænke intentionens betydning i oplevelsen af kunst. Udover et antal fysiske værker er billedkunstnerne Claus Carstensen og Maria Finn inviteret til at forholde sig sprogligt til Duchamps tekst og dens romantiske pointe: at kunstnerens intention med værket udspiller sig på et intuitivt plan, og at værkets betydning dermed er afhængig af beskuerens erfaringer og fortolkninger.

The source of inspiration is Marcel Duchamp's text, The Creative Act, from 1957, which constitutes an attempt to think the importance of intention right into the experience of art.In addition to coming up with a number of physical works, the artists Claus Carstensen and Maria Finn were invited to address themselves linguistically to Duchamp's text and its romantic point: that the artist's intention with the work plays itself out on an intuitive level, and that the work's meaning is thus dependent on the viewer's experiences and interpretations.

26/9 - 25/10 2008

Udstillingen præsenterer en række af Liebers (D) såkaldte ‘Short Cuts’, hvor han reducerer f.eks. en seng, et bord og en stol til miniaturer og dermed fratager dem deres funktion. Axel Lieber forvandler det velkendte for at finde det skulpturelle potentiale i almindelige genstande samt pege på de betydninger, der opstår i mellemrummet mellem identifikation og abstraktion.

The exhibition presents a number of Lieber’s socalled “Short Cuts”, where he reduces, for example, a bed, a table and a chair to miniature objects. With his pieces, Axel Lieber re-arranges and transforms the familiar in order to find the sculptural potentials in ordinary objects and to point toward the meanings that arise in the interval between identification and abstraction.

22/8 – 13/9 2008

Udstillingen præsenterer en række skulpturarbejder, der lægger vægt på de betydninger, der kan opstå i arbejdet med det fysiske stof. Her er der ikke grænser for, hvilke materialer, der benyttes — eksempelvis kinesiske lykkekager, trælægter, tyggegummi og grydelåg. Alle kunstnere er blevet bedt om at forholde sig til det konkrete udstillingssted. Med udgangspunkt heri arbejder de ud mod materialets grænser.

The exhibition presents a number of sculptural works that place an emphasis on the meanings that can arise in working with the physical material. Here, there are no limitations on what materials are used: there are Chinese fortune cookies, laths, chewing gum and pot lids. All of the participating artists have been asked to address themselves to the specific exhibition space. Taking their points of departure in this premise, they have been working out toward the material’s boundaries. 

4/5 — 29/6 2008

SKULPTURI indtager lejlighedskomplekset og P-huset ‘VM-Bjerget’ i Ørestad med installationer i fire af lejlighederne. Således sættes der anderledes fokus på nybyggeriet, der er tegnet af arkitekt Bjarke Ingels.

SKULPTURI takes up residence inside the apartment complex and parking garage, “VM-Bjerget” in Ørestad, with installations set up in four of the apartments. In this way, a different kind of focus is pointed at the new building development, which was designed by the architect, Bjarke Ingels.

31/5 — 28/6 2008

SKULPTURI udstiller værker af kunstnerne Hans Hemmert (D), Stefan Wissel (D) and Charlotte Thrane (DK) for at sætte fokus på det dynamiske møde mellem leg og alvor. Værkerne præsenteres i forskellige konstellationer, der dog har det til fælles, at de benytter en uhøjtidelig humor.

SKULPTURI has invited artists Hans Hemmert, Stefan Wissel and Charlotte Thrane in order to set a focus on the dynamic encounter between play and seriousness. The works are presented in various constellations; what they have in common, though, is that they make use of an unpretentious humor.

26/4– 24/5 2008

Københavns byrum undergår i disse år store forandringer. Havnefront, Ørestad, byfornyelse og kvarterløft er nøgleord i den offentlige debat — men hvor er kunsten blevet af? Projekterne, der skal ses som idéoplæg, har fokus på hovedstadens offentlige rum, hvor det skulpturelle element kan finde god plads og anvendelse.

In these years, Copenhagen’s urban spaces are undergoing major changes. Ørestad, urban renewal and neighborhood lift programs are key words in the public debate — but what’s happened to the art? The exhibited projects, which have to be regarded as draft proposals, have their focus on the capital city’s public spaces, where the sculptural element can find plenty of room and application. 

8/3 – 13/4 2008

Udstillingen kaster lys over dansk processuel skulptur fra 1960’erne til i dag. Samtidsskulpturens procesfokus sættes dermed i et større perspektiv og giver plads til refleksion over flere billedhugger- generationers praksisform.

The exhibition sheds light on Danish processual sculpture as it has evolved from the 1960s up until today. Contemporary sculpture’s processual focus is, in this way, being set into a wider perspective; this provides room for reflection on several sculptor-generations’ form of praxis. 

3/1 - 2/2 2008

Kritisk Form fokuserer på dialogen med det omgivende samfund som skulpturen ansporer.  Den fundamentale tese er at skulpturen ikke længere kun er et æstetisk fænomen, men derimod, siden 60’erne, er blevet en sprogførende arbejdsform, der forholder sig kritisk, men også uhøjtideligt, til det omgivende samfunds aktuelle sociale, politiske og historiske emner. Kurateret af Lars Bent Pedersen

Critical Forms focus on the critical dialogue with the surrounding society which sculpture instigates. The fundamental thesis is that sculpture is no longer simply an aesthetic phenomenon, rather it has, from the sixties on, become an increasingly critical and language based way of exposing and relating to social, political and historical contexts. Curated by Lars Bent Pedersen